People

Zuzana Tabačková

Associate Member

z.tabackova@isr.tu-berlin.de


Website

CV

  • Since 2018

    Research associate at the chair of Urban Design and Urban Development at the Institute of Urban and Regional Planning (ISR) | TU Berlin

  • 2017– 2018

    Lecturer (Fundamentals of Urban Planning) at the chair of Urban Design and Urban Development at the Institute of Urban and Regional Planning (ISR) | TU Berlin

  • Since 2017

    Freelance and voluntary work for JAS – Jugend Architektur Stadt e. V.

  • Since 2016

    Founding member of Spolka

  • 2015– 2017

    Student assistant at the chair of Urban Design and Urban Development at the Institute of Urban and Regional Planning (ISR) | TU Berlin

  • 2014– 2017

    MA Architecture at Universität der Künste Berlin | Master thesis: Commoning School, Turning a school into a space of community

  • 2013– 2014

    Internship in architectural office die Baupiloten | Focus: Participation

  • 2012

    Internship in architectural office Erchinger Wurfbaum | Focus: Illustration

  • 2009– 2013

    Master of Arts Architecture at University of Edinburgh | Bachelor thesis: Criticality in Architecture through the participatory architectural process

  • Research

  • 2019

    Johannes-Göderitz-Foundation/City of Dresden Cooperation project within the Johannes-Göderitz-Competition 2019 DRESDEN COMMONING - Urban Design for Collective Urban Production

  • 2019– 2021

    Toyota Foundatiom funded Research and Design Project School in Community

  • 2019

    Curation of the exhibition Ludatia

  • 2019

    Research and Design Project Never-never School: Mapping the In-between

  • 2018

    Curation of the exhibition Nordic Urban Spaces

  • 2015– 2018

    Student assistant in the research project „Hingucker! Begleitforschung zum Jugendbeteiligungsprojekt ‚Hingucker’ von JAS e. V.“

  • 2016– 2017

    Student assistant in the Wüstenrot-Research and cooperation project „Lernen in der baukulturellen Bildung. Formate und Prozesse”

  • 2015– 2017

    Student assistant in the DFG-funded research project „Lokale Bildungslandschaften und Stadtentwicklung – Schnittstellen und Verflechtungen“

  • 2017

    Student assistant in the BMBF joint project "ROOF WATER-FARM

Dissertation

Feminist view of spatial practices in Slovakia and Czechia: potentials, challenges, and limitations for transforming planning practice

Publications

  • Books

    • Gresakova, Lydia / Tabackova, Zuzana / Spolka (Hgs.) (2020): Mapping the In-between: Interdisciplinary Methods for Envisioning other Futures. Kosice: Spolka. ISBN (print): 978-80-973580-0-6

    • Bentlin, Felix / Million, Angela / Tabačková, Zuzana (Hgs.) (2019): Dresden Commoning – Städtebau für kollektive Stadtproduktion. Universitätsverlag der TU Berlin, Berlin. ISBN (Print): 978-3-7983-3120-4 [Titel anhand dieser ISBN in Citavi-Projekt übernehmen] ISBN (Online): 978-3-7983-3121-1 [Titel anhand dieser ISBN in Citavi-Projekt übernehmen] . Online verfügbar unter: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-9155

    • Million, Angela / Steglich, Anja / Bentlin, Felix / Tabačková, Zuzana (Hg.) (2018): Auf zu neuen Ufern in Treptow-Köpenick – Lyrisch-photographische Aufzeichnungen in der Stadtplanung. Fachgebiet Städtebau und Siedlungswesen. Berlin. ISBN (Print): 978-3-9815968-6-1

  • Book chapters

    • Gresakova, Lydia / Tabackova, Zuzana / Spolka (2020): Mapping the In-between. In: Gresakova, Lydia / Tabackova, Zuzana / Spolka (Hgs.): Mapping the In-between: Interdisciplinary Methods for Envisioning other Futures. Kosice: Spolka. ISBN (print): 978-80-973580-0-6

    • Bentlin, Felix / Million, Angela / Tabačková, Zuzana (2019): Dresden Commoning – Städtebau für kollektive Stadtproduktion. In: Bentlin, Felix / Million, Angela / Tabačková, Zuzana (Hg.): Dresden Commoning – Städtebau für kollektive Stadtproduktion. Universitätsverlag der TU Berlin, Berlin. S. 12-17. ISBN (Print): 978-3-7983-3120-4 [Titel anhand dieser ISBN in Citavi-Projekt übernehmen] ISBN (Online): 978-3-7983-3121-1 [Titel anhand dieser ISBN in Citavi-Projekt übernehmen] . Online verfügbar unter: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-9155

    • Bentlin, Felix / Million, Angela / Tabačková, Zuzana (2019): Themen und Potenziale des städtebaulichen Wettbewerbs. In: Bentlin, Felix / Million, Angela / Tabačková, Zuzana (Hg.): Dresden Commoning – Städtebau für kollektive Stadtproduktion. Universitätsverlag der TU Berlin, Berlin. S. 80-83. ISBN (Print): 978-3-7983-3120-4 ISBN (Online): 978-3-7983-3121-1. Online verfügbar unter: http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-9155

    • Heinrich, Anna Juliane / Million, Angela / Tabackova, Zuzana (2019): Begleitforschung. Blick von außen. In: JAS – Jugend Architektur Stadt e. V. (Hg.): Hingucker 2013–2017. Partizipatives Bauen und Gestalten mit Kindern und Jugendlichen. JAS e. V.: Essen. S. 92–98. ISBN: 978-3-9815968-5-4

    • Brück, Andreas / Tabackova, Zuzana: Constant urban design education. In: Faculty of Arts of the Technical University of Košice (Hrsg.) Odkial a kam? Modely umeleckeho vzdelavania. Košice, Slovakia: FU TUKE – Faculty of Arts of the Technical University of Košice, 2019, S. 158-163

    • Tabackova, Zuzana (2018): ŠAK – škola a komunita (School and Community). In: European Cultural Foundation and Krytyka Polityczna (Hg.): Communities of Practice Towards Social Change. Amterdam, Warsaw. S. 99-104

  • Papers and Articles

    • Gresakova, Lydia / Tabackova, Zuzana / Reveszova, Zuzana (2020): Mapping with Care as an Outline for Post-neoliberal Architecture Methodologies – Tools of the “Never-Never school”. In: Architektura & Urbanizmus 1–2/2020. S. 6–19

  • Talks and Workshops

    • Workshop Utopian architecture education | International Architecture Schools’ Exhibition Terribly Beautiful, im Rahmen von Tallinn Architecture Biennale 2019

    • Summer School Never-never School, Kosice (SK), 2019

    • Workshop Spaces of Collectivity | Symposium teilen/lernen: Methoden des Kollektiven in Kunst, Wissenschaft und Aktivismus | organisiert von DFG-Graduiertenkollegs „Das Wissen der Künste“ der Universität der Künste Berlin, 2019

    • Talk with Andreas Brück CONSTANT URBAN DESIGN EDUCATION: New interactive forms of art education | Konferenz Models of Art Education, Kosice (SK), 2018

    • Talk Turning school into a space of community | Symposium Learning from Context | organisiert von Tesserae Urban Social Research group, Berlin, 2017

    • Designsupervision of the group Ecological Community within the international Summer school Eco-Community Urban Design International Workshop, Hangzhou (CN), 2017