Robert Vief (Ehemalige)
C04 : Die Welt in meiner StraßeWissenschaftlicher Mitarbeiter
Humboldt-Universität zu Berlin
Charlottenstraße 81 , Raum 4.3.8
10099 Berlin
Robert Vief ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Stadt- und Regionalsoziologie des Instituts für Sozialwissenschaften der Humboldt-Universität zu Berlin und Doktorand im Sonderforschungsbereich 1265 „Re-Figuration von Räumen“ im Unterprojekt C04 „Die Welt in meiner Straße: Ressourcen und Netzwerke von Stadtbewohner/-innen“ unter der Leitung von Prof. Dr. Talja Blokland. Zusätzlich ist er Mitglied des Georg-Simmel-Zentrums für Metropolenforschung (GSZ).
Twitter: https://twitter.com/RobertVief
Vita
Forschungsschwerpunkte
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Nachbarschaftseffekte
Verschränkung von Schulsegregation & residentieller Segregation
Covid19 und Ressourcennutzung in der Stadt
Räumliche Daten / GIS
(Ungleiche) Zugänge zu Bildungsressourcen in der Stadt
Soziale Netzwerke und ihre räumlichen Dimensionen
Dissertation
Schulwahl als strategisch-räumliche Ressource von Eltern in Berlin. Die Rückkopplung von institutionellen Arrangements, elterlichen Akteuren und residentieller Segregation auf die Reproduktion sozialer Ungleichheit im Berliner Bildungssystem.
Kurzbeschreibung:
Forschungsinteresse: Schul- und Nachbarschaftssegregation, Nachbarschaftseffekte, Ressourcenzugänge in der Stadt
Abstract: Policy makers and school administrators often consider school segregation as an inevitable outcome of rising residential segregation and do not promote school desegregation policies to equalize school quality and educational opportunities. Evident from such arguments is the common assumption that school and residential segregation are practically identical. Sparse research exists about the imbalance between both phenomena.
This dissertation asks how school-neighborhood segregation gaps (SNSG) contribute to the stratification in the educational system. In a first step, it analyzes how specific segregational dynamics lead to the fact that schools in specific neighborhoods are in stronger imbalance to their neighborhoods’ characteristics than others. In a second step, it tries to unveil, on the one hand, how parents navigate the zoning system and limited school choice possibilities for Berlin’s elementary schools and, on the other hand, how schools and other relevant institutions shape SNSGs in specific neighborhood contexts. Finally, this work aims to answer the ques-tion through what kind of mechanisms the children in over- and under-concentrated schools are put at a (dis)advantage.
The dissertation follows a mixed-methods approach. I will use quantitative school data from the Senatsverwaltung für Bildung, Jugend und Familie, geospatial neighborhood data and survey data from representative surveys in four neighborhoods in Berlin – as well as quali-tative interviews with parents and school representatives from schools with strong SNSGs in Berlin.